Coronavirus preventie

Nu het coronavirus (Covid-19) in razend tempo om zich heen slaat, vragen veel mensen zich af wat ze het beste kunnen doen. We hebben allemaal de maatregelen gehoord om verspreiding te voorkomen. Maar wat kan je doen om sterker te staan als je toch besmet raakt? Drie experts – professor Eric van Gorp (viroloog Erasmus MC), professor Erik Scherder (neuropsycholoog VU) en cardioloog Leonard Hofstra (Amsterdam UMC) – geven tips om jezelf weerbaarder te maken.

1. Rook niet!
Rokers zijn gevoeliger voor virale infecties. Dat is dan ook de waarschijnlijke reden voor het grotere aandeel mannen in China met corona besmetting; een hoog percentage Chinese mannen rookt.

2. Eet gezond
Fantastische research laat zien dat het eten van flavonoïden rijke voeding zorgt voor stijging van interferon, een antivirale stof. Flavonoïden zitten in donkere chocolade (cacao), (groene) thee, blauwe en rode (bos)bessen, frambozen, bramen, citrusvruchten en groene bladgroente. Eet daarom vooral deze producten.

3. Beweeg of sport
Er is aangetoond dat bewegen zorgt voor het vrijmaken van witte bloedcellen, die nodig zijn om indringers van buiten te neutraliseren. Sport of beweeg daarom op zijn minst drie maal per week; nog liever een half uur per dag.

4. Slaap voldoende
Na een slechte nacht ben je vatbaarder voor infecties. Zorg daarom voor voldoende nachtrust, minstens acht uur.

5. Vermijd stress
Misschien een beetje lastig nu, gezien de corona dreiging. Maar chronische stress vermindert de effectiviteit van je immuunsysteem.
De drie medische wetenschappers benadrukken dat alles draait om een gezonde leefstijl. Door een gezonde leefstijl wordt het immuunsysteem sterker. Daarbij hoort ook een goede persoonlijke hygiëne. ,,Die is vooral nu van belang om verspreiding van het uiterst besmettelijk virus in te dammen. Het is een kritieke factor en het belangrijkste wapen dat we in handen hebben om overdracht van infectieziekten – besmetting – en daarmee ontwikkelen van ziekte te voorkomen. In het geval van het coronavirus betekent dat: niezen of hoesten in de elleboogplooi, gebruik papieren zakdoekjes eenmalig en was regelmatig je handen met water en zeep.”

6. Eiwitten
Ouderen zijn een kwetsbare groep die minder weerstand hebben. Voor hen is het virus het gevaarlijkst. Onze weerstand zit vooral in onze spiermassa en daar hebben ouderen minder van. Je lichaam kan niet zonder eiwitten, want je hebt ze onder andere nodig voor het produceren van antilichamen en enzymen voor het immuunsysteem. En als je daarvan niet genoeg met je voeding binnenkrijgt, dan breekt je lichaam spiermassa af om afweerstoffen aan te kunnen maken. Dus wat kunnen ouderen doen om hun weerstand te verhogen: eet voldoende eiwit zoals vis, vlees, melkproducten en noten. Daarnaast is het belangrijk extra vitamine D3 te nemen en voldoende vitamine C uit vers fruit of groente binnen te krijgen. Het mineraal selenium helpt ook om je immuunsysteem te versterken. Je vindt het onder andere in noten, vis en zilvervliesrijst.”

7. Kippensoep
Zorg ook dat je wat voorraad in huis hebt, want juist als je ziek bent, heb je extra nodig en ga je liever niet naar buiten. We weten dat kippensoep helpt bij beginnende verkoudheid, dus het is handig om een voorraadje in je vriezer te hebben. Genoeg drinken houdt je immuunsysteem sterk. Twee liter per dag drinken, is het minimum. Ook voorkom je zo dat je slijmvliezen uitdrogen. Uitgedroogde slijmvliezen zijn vatbaarder voor verkoudheid- en griepvirussen.”
Hygiëne helpt, hygiëne moet! Door jezelf te beschermen, bescherm je ook je omgeving